Hoe herken je of je kind dyslexie heeft?


Waarom is vroege ontdekking belangrijk


Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk helder te krijgen of je kind dyslectisch is:

  • om op tijd te beginnen met extra oefenen, zodat er geen (grote) lees- en leerachterstanden ontstaan
  • om je kind al in een vroeg stadium duidelijk te maken dat het niet dommer is dan andere kinderen
  • om lezen niet als een noodzakelijk kwaad, maar als leuk en fijn te gaan ervaren waardoor je kind met plezier naar school kan blijven gaan

 

Signalen


Hieronder volgt een lijst van gedrag en problemen die een indicatie kunnen zijn voor dyslexie. Let wel: ieder van deze signalen op zich wil nog niet zeggen dat je kind dyslectisch is, maar de hoeveelheid en de ernst ervan kunnen een aanduiding ervoor zijn - en een reden om je kind te laten testen (bron: The British Dyslexia Association).

 

Vóór de basisschool

 

  • probleem om versjes en rijmpjes te onthouden, evenals namen van vriendjes, van kleuren, van de letters van het alfabet
  • langzame taalontwikkeling, verbastering van woorden, geen interesse in letters of woorden
  • weinig gevoel voor ritme, kan niet goed springen, hinkelen, bal vangen of gooien en veters strikken, valt veel, botst tegen dingen aan
  • moeite om te kleuren, te knippen en te plakken
  • lastig om stil te zitten en op te letten
  • probleem om twee opdrachten tegelijk te verwerken


Tijdens de basisschool


Lezen:

  • langzame leesontwikkeling, blijft qua leesniveau achter bij klasgenoten
  • probleem om het begin en / of het einde van een woord te herkennen of om lettergrepen te herkennen
  • bij hardop lezen: weinig intonatie, slaat woorden over of voegt woorden toe, raadt naar woorden, herkent bekende woorden niet
  • weinig begrip van wat is gelezen
  • in de war door letters die op elkaar lijken: b/d, p/q, n/u, m/w

Schrijven:

  • ongebruikelijke manier om potlood of pen vast te houden
  • onduidelijk handschrift, onnauwkeurig gevormde letters, houdt zich niet aan de kantlijn
  • verbetert zichzelf regelmatig met schrijven, verandert de volgorde van letters (boord ipv brood), spelt één en hetzelfde woord verschillend in één tekst